Een gouden tip voor de ondernemers onder ons

Een gouden tip voor de ondernemers onder ons

Een ondernemer zijn kent vele kanten

Er is niets dat meer voldoening geeft dan het runnen van je eigen bedrijf. Dat meen ik oprecht. Maar het is echt keihard werken en dat vergeten veel mensen. Je maakt lange dagen en inkomsten zijn niet gegarandeerd. Daar moet je dus ook altijd rekening mee houden. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe kansen om mijn bedrijf te laten groeien en te verbeteren. Onlangs stuurde ik een offerte op naar een potentiƫle klant maar ik kreeg daarna niks meer te horen. Dat vond ik echt heel erg jammer want het voelde goed aan. Ik was er zeker van dat ik de klant zou binnenhalen. Niet dus.

Waar kon het aan liggen?

Ik dacht diep na over waar het aan zou kunnen liggen. Het telefonische gesprek ging goed en hij klonk enthousiast. Hij zei dat de kwaliteit belangrijk was en dat de prijs geen grote rol speelde (binnen de perken want het blijft Nederland). Daarna heb ik hem mijn offerte opgestuurd. Hier ging het dus mis. Toen besefte ik me dat het wel eens aan de offerte kon liggen. Om eerlijk te zijn stuur ik altijd dezelfde offerte op met andere gegevens. Dat deel van het ondernemerschap vond ik nooit erg spannend.

Ik heb online gezocht naar tips en tricks om toch een goede offerte te maken. Het bleek dat ik niet de enige was met dit probleem. Ik kon veel informatie vinden van andere ondernemers. Een van de artikelen die ik las kan ik echt aanraden. Er staan tien tips in om een goede offerte te schrijven. Ik las dat onderhandelingen vaak vastlopen na het sturen van een offerte. Een derde van de zakendeals haalt het niet door een slechte offerte. Reken maar even uit hoeveel geld dat je kost. Dan kan al snel duizenden euro’s schelen. Naar mijn mening is het altijd interessant om te streven naar een opvallende en aantrekkelijke offerte (en meer geld om leuke dingen te doen). De website Salesgids.com heeft hier een prachtig artikel staan.

Hoe ziet jouw offerte eruit?

Ik vraag me af hoe iedereen hier mee omgaat. Wie van jullie heeft een bedrijf? Maak jij wel eens een offerte voor een klant? Als je een eigen bedrijf hebt dan ontkom je er haast niet aan namelijk. Er is dus een grote kans dat er wat verbeterd kan worden.

Volgens mij besteden veel bedrijven helemaal niet zo veel aandacht aan hun offertes, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. Een offerte hoort een toevoeging te zijn aan de marketing – het visitekaartje van je bedrijf. Een slechte offerte laat een slechte indruk achter. Dit kan liggen aan taalfouten, het overmatig gebruik van moeilijke termen of de opmaak die foeilelijk is. In mijn geval was het waarschijnlijk de saaie schrijfstijl, want ik maak niet vaak spelfouten en mijn layout ziet er ook leuk uit.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Laat het me weten als je nog andere tips hebt voor mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *