Stedentrip Kopenhagen

Ongeveer twee weken geleden ben ik op een stedentrip geweest naar Kopenhagen. Ik kon gelukkig een dagje vrij krijgen van werk en vloog ’s ochtends om half 8 al naar Denemarken. Mijn ouders kwamen me om vijf uur ophalen, dus dat was even vroeg. Om 9 uur landden we in Kopenhagen. Een uur later waren we al in het hotel en kon het sightseeën beginnen! Dit was al de tweede keer dat we naar Kopenhagen gingen en voor mijn ouders de vijfde keer, dus ondertussen waren we al een beetje op de hoogte van wat er daar te doen is.

Dag 1

De eerste dag kozen we ervoor om Nyhavn te bekijken. Dit is de karakteristieke nieuwe haven van de stad. Deze staat bekend om de gekleurde huizen, de gezellige terrassen en de aanmerende boten. Daar hebben we heerlijk op terras gezeten aan een Jacobsen biertje. Eigenlijk zijn Carslberg en Tuborg de meest kenmerkende biermerken in Denemarken, maar deze zijn voortgekomen uit Jacobsen, dus wanneer het op speciaalbier aankomt is dit een echte aanrader.

Toen we een beetje bijgekomen waren op terras, zijn we de haven uitgelopen en langs het water naar het beroemde beeld van de kleine zeemeermin gelopen. Dit beeld komt voort uit het verhaal van de kleine zeemeermin van Hans Christian Andersen. De schrijver van sprookjes heeft op meerdere plekken in Kopenhagen gewoond en er is zelfs een museum opgericht voor hem. Hier vind je een groot deel van zijn sprookjes. Een bezoekje aan dit museum is zeker de moeite waard. Een hele grote aanrader voor tijdens een bezoek aan Kopenhagen is het aanschaffen van de Copenhagen card. Met deze pas krijg je op vele plekken korting of zelfs gratis entree en je kan gratis gebruik maken van het openbaar vervoer.

Een voorbeeld van een plek waar wij gratis naar binnen mochten is het pretpark Tivoli. Wij zijn hier vrijdagavond heen gegaan en hebben hier uren rondgestruind. In Denemarken is Halloween veel populairder dan bij ons, dus het hele park was vermomd in het thema ‘Halloween’. We zijn alle drie niet van de attracties, dus we hebben heerlijk rondgeslenterd, genoten van de mooie versiering en verlichting en een heerlijk kopje verse thee gedronken.

[Tivoli by night]

Dag 2

Op zaterdag waren we al vroeg uit de veren voor ons uitgebreide ontbijtbuffet. Nadat we een goede bodem hadden gelegd zijn we richting Frederiksberg gegaan. In dit deel van de stad was van alles te vinden. Van leuke restaurantjes en kroegjes, tot een enorme vlooienmarkt. Nadat we onze ogen hadden uitgekeken op de vlooienmarkt en door een mooi groen park waren gewandeld zijn we naar de dierentuin gegaan. Mooi om te zien was dat er in de Copenhagen Zoo naar gestreefd wordt om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Ze zijn continu bezig met het verbeteren en vergroten van de dierenverblijven. Toen we uitgekeken waren zijn we doorgelopen naar de Carlsberg brouwerij.

[Tijgers in de dierentuin]

De Carlsberg brouwerij is een ontzettend leuke ervaring. Het is handig als je achttien bent hiervoor, maar het hoeft niet. We zijn door de hele brouwerij gelopen, we hebben de geschiedenis van de biermerken Tuborg en Carlsberg ontdekt en hebben daarna een heerlijk biertje gedronken. De dag is omgevlogen en we zijn tot slot nog heerlijk uit eten geweest bij een klein restaurantje genaamd Flora’s. Hoe klein het restaurant was, zo groot waren de porties, dus wie een grote eetlust heeft is daar helemaal aan het juiste adres. Zondagochtend vroeg vlogen we weer terug naar Nederland en voor ik het wist was ik weer thuis. Ik kijk nu al uit naar mijn volgende stedentripje!

[Ingang van de brouwerij]

One Reply to “Stedentrip Kopenhagen”